Khamis, 31 Januari 2013

TEKNIK PENGAJARAN DAN PEMBELAJARAN KOMSAS

TEKNIK KERUSI PANAS (Hot Sitting)

Definisi:  Merupakan satu teknik dalam latihan asas penghayatan watak dan perwatakan. Teknik ini sering digunakan dalam latihan asas teater untuk membuat justifikasi tentang perwatakan sesuatu peranan yang akan dilakonkan berdasarkan skrip atau improvisasi sesuatu cerita yang akan dipentaskan. Biasanya pelakon akan cuba mengimaginasikan gaya atau aksi watak tersebut dalam semua aspek seperti cara bercakap, berjalan, pemikirannya dan seumpamanya. Pelakon juga dikehendaki mengkaji berkenaan watak contoh tentang umur, gambaran fizikal dan bagaimanakah dia akan bertindak. Dalam aktiviti kerusi panas ini m kita boleh melihat pelbagai aspek pada diri watak yang dikaji berdasarkan teks yang disediakan.

Anda boleh mendapat lebih maklumat berdasarkan petikan yang saya sunting di bawah:

Dipetik daripada :
http://dramaresource.com/strategies/hot-seating
A character is questioned by the group about his or her background, behaviour and motivation. The method may be used for developing a role in the drama lesson or rehearsals, or analysing a play post-performance. Even done without preparation, it is an excellent way of fleshing out a character. Characters may be hot-seated individually, in pairs or small groups. The technique is additionally useful for developing questioning skills with the rest of the group.
Hot Seating Illustration by David Hurtado
How to do it
The traditional approach is for the pupil playing the character to sit on a chair in front of the group (arranged in a semi-circle), although characters may be hot-seated in pairs or groups. It is helpful if the teacher takes on the role of facilitator to guide the questioning in constructive directions.To help students begin you can try hot-seating children in pairs (e.g. a pair of street urchins) or in groups (e.g. environmental protesters, refugees).
If the background of the character is familiar to the pupils, then it may not be necessary for those playing the characters to do much preparation. Although some roles obviously require research you may be surprised at how much detail students can add from their own imaginations. It is important that the rest of the group are primed to ask pertinent questions. Don’t get bogged down in facts during hot seating, but concentrate on personal feelings and observations instead.
Examples
Characters to hot seat include famous people such as Florence Nightingale, President Kennedy or Tutankhamen as well as ordinary people like a chimney sweep, a Roman soldier or a Saxon farmer. Students can be asked to research historical characters with opposing points of view and then be hot-seated by the class as part of a debate.


Langkah ini sangat seronok diaplikasikan dalam pengajaran dan pembelajaran di bilik darjah khususnya untuk pengajaran KOMSAS.

Langkah-langkah :
  1. Guru memilih murid yang akan memainkan peranan watak dalam cerpen, novel atau drama yang dipilih.
  2. Murid yang dipilih dikehendaki duduk di kerusi yang disediakan di hadapan kelas dan menghadap pelajar lain.
  3. Beberapa murid mengemukakan soalan kepada watak yang duduk di hadapan. (contoh : Watak Mak Timah dalam cerpen Pungut alias Zahara, Antologi Dirgahayu Bahasa. Tingkatan 5)                 Soalan : Mengapakah Mak Timah sanggup mengambil Pungut sebagai anak  sedangkan Mak Timah tahu yang Pungut cacat?                           Jawapan : Saya berasa simpati dan kasihan kepada anak yang tidak berdosa itu dan anak saya Khadijah sememangnya mengharapkan seorang adik.
  4. Catatan : Semasa murid bersoaljawab dengan Mak Timah, guru mengawal kelas (pelajar menyoal bergilir-gilir) dan memberhentikan aktiviti apabila cukup masa yang ditetapkan.
  5. Guru merumus watak dan perwatakan Mak Timah.
 
Tunjuk cara perlaksanaan aktiviti kerusi panas.

  1. Guru membahagikan pelajar kepada beberapa kumpulan mengikut keperluan atau kepentingan watak dalam karya.
  2. Setiap kumpulan diberikan tugasan untuk membincangkan watak dan perwatakan. contoh Kumpulan 1 untuk watak Mak Timah, Kumpulan 2 untuk watak Pungut, kumpulan 3 untuk watak Yap Siew Lan, Kumpulan 4 untuk watak Bibik. (Mengikut keperluan objektif dirancang)
  3. Setiap kumpulan juga diminta untuk menyediakan soalan untuk diajukan kepada kumpulan lain;yang memegang watak-watak yang ditetapkan.
  4. Setelah soalan disiapkan, seorang wakil diminta duduk di kerusi di hadapan kelas manakala ahli kumpulan lain yang akan mengajukan soalan kepadanya tentang watak dan perwatakan dan watak di kerusi panas akan menjawabnya secara spontan. Di samping itu ahli kumpulan lain dibenarkan untuk turut menyoal.
  5. Jika pemegang watak tidak dapat menjawab, rakan-rakan dalam kumpulannya tersebut boleh membantu. Ketika ini, rakan yang menonton akan mencatat tentang watak dalam lembaran grafik.

Refleksi :

  • Murid dapat menjelaskan watak dan perwatakan menerusi teknik kerusi panas.
  • Murid dapat menyenaraikan nilai dan pengajaran berserta huraian.
  • Murid dapat menjelaskan tema dan persoalan dalam bahan KOMSAS yang dibaca.

         Aktiviti ini sangat menarik dan akan dapat dilakukan oleh pelajar dengan baik. Aktiviti ini juga membolehkan pelajar memahami sesuatu watak dengan lebih mendalam kerana mereka meletakkan diri mereka sebagai watak yang berkenaan.  Refleksi saya untuk PnP ini membuktikan pelajar dan saya sendiri hampir mengalirkan air mata kerana hadir perasaan sayu dan hiba apabila menghayati perasaan watak yang dimainkan. Sesungguhnya jika kita berada di situasi sebenar, adakalanya kita akan berasakan kita mungkin tidak mampu untuk melalui dugaan dan ujian yang dilalui oleh watak. Pemilihan pelajar yang tepat, apatah jika mereka benar-benar menghayati watak itu akan menjadikan mereka akur dengan kisah dan jalan cerita dalam karya KOMSAS ini.
        Teknik ini juga dapat mengungkapkan jalan cerita atau dikenali sebagai plot dan teknik plot walaupun hanya melihat kepada watak dan perwatakannya. Cubalah teknik ini dalam kelas anda, para pelajar yang pada awalnya mungkin kurang bekerjasama akhirnya akan mengerti dan seronok mempelajari KOMSAS melalui teknik ini. Di samping itu, guru juga berpeluang untuk memberikan motivasi kepada para pelajar untuk menjadi seorang yang mempunyai kebolehan pelbagai dan sentiasa membina diri menjadi seorang yang prihatin kepada banyak aspek di dunia ini. 
      SELAMAT MENCUBA..

Tiada ulasan:

Catat Ulasan